Project Description

Livestriimaus markkinoinnin työkalupakissa

Ajaton Uutiset   •   Kesäkuu 2020

Videomarkkinointi + Sosiaalinen media + Vuorovaikutus = Live-videot

Kun yhdistetään sisältömarkkinoinnin kolme kuuminta kulmakiveä, tulokseksi saadaan jostain syystä vähemmälle huomille jääneet live-videot. Livestriimauksen ujostelu on kuitenkin aika unohtaa, jos haluaa nostaa yrityksen tarinankerrontaa ja videomarkkinointia seuraavalle tasolle.

Livestriimaus on videomarkkinoinnin suora lähetys, eli samanaikaisesti kuvattua ja julkaistua videomateriaalia valitussa kanavassa. Lähes kaikki videoita tukevat sosiaalisen median kanavat mahdollistavat myös livelähetyksen. Lähetyksen aikana katsojat voivat kommentoida reaaliaikaista lähetystä chatin kautta.

Livelähetyksen viehätys perustuu muun muassa katsojan osallistamiseen ja heitä kiinnostavan sisällön täsmälliseen tarjontaan. Livelähetyksessä ei ole uudelleen ottoja, mikä tekee brändistä läpinäkyvää, inhimillistä sekä helposti lähestyttävää. Live myös tukee yleisimpiä kaupallisia tavoitteita, kuten myynnin kasvattamista ja brändin tunnettavuuden lisäämistä. Liven kolmantena hyötynä on voimakas sisällönkierrättämisen arvo: Livelähetyksen voi muuntaa myöhemmin esimerkiksi blogitekstiksi, slideshow’ksi, mainosvideoksi tai sosiaalisen median julkaisuksi.

Sellaista tapahtumaa ei ole, jonne kaikki halukkaat pääsisivät paikalle. Livelähetys on asiakaslähtöinen tapa palvella asiakasta ja pitää heidät mukana yrityksen tarinassa.

Mitä voi livestriimata?

Ideasampo tyhjänä? Yritys voi livestriimata muun muassa seuraavaa sisältöä:

  • Tuotteen käyttöohje tai vinkkejä tuotteen erilaiseen käyttöön.
  • Uuden tuotteen lanseeraus tai kiusoitteleva vilkaisu tulevaan tuotteeseen
  • Uuden työntekijän esittely
  • Yrityksen tai toimitilan esittely
  • Kysy mitä vain! Yritys vastaa asiakkaiden esittämiin kysymyksiin
  • Kulissien takaista materiaalia
  • Haastattelut
  • Webinaari
  • Paneelikeskustelu yritykselle tärkeistä asioista
  • Toimiston arkea

Vinkkejä livestriimiin

Livestriimauksen toteutus on verrattain helppoa: Useimmissa sosiaalisen median kanavissa livestriimauksen aloitus on ohjattua ja yksinkertaisessa tuotannossa kamerana voi käyttää puhelinta. Alkuun pääsemiseksi huomioi ainakin seuraavat seikat:

  1. Konseptointi ja suunnittelu: Mikä on lähetyksen tarkoitus, tavoite ja kuka on yleisössä? Kuinka livelähetyksestä saadaan viihdyttävä? Kuinka valaistus ja tausta toteutetaan? Kuinka lähetystä markkinoidaan?
  2. Kuinka yleisö osallistetaan? Jos yleisö ei ole millään tavalla mukana livelähetyksessä, sen merkitys lässähtää ja lähetys olisi parempi toteuttaa ennaltanauhoitettuna videona. Mikä on yleisön rooli? Mitkä ovat chatin moderoinnin käytänteet?
  3. Kuinka nopeisiin tilanteisiin reagoidaan? Kuinka viestintä tapahtuu teknisten ongelmien aikana? Mikä on teknisten ongelmien ratkaisutaso? Onko varakameraa tai -mikkiä?
  4. Tee testilähetys etukäteen. Näin pääset etukäteen näkemään livelähetyksen tason katsojan näkökulmasta.
  5. Huolehdi aikataulusta.
  6. Eliminoi mahdolliset häiriöt: Kuinka varmistat, että ympäristössä ei tapahdu lähetystä häiritseviä tekijöitä, kuten paikalle eksyviä ulkopuolisia?
  7. Muista, että kaikki katsojat eivät ole olleet mukana alusta saakka. Varmista, että myös kesken saapuvilla katsojilla on selkeä kuva lähetyksen aiheesta ja kontekstista.
  8. Analysoi tulokset! Seuraa erityisesti etukäteen määriteltyjen tavoitteiden toteutumista, mutta myös livelähetyksen katsojien vuorovaikutusta: Montako katsojia oli, kuinka he osallistuivat, millaisia kommentteja lähetys sai jälkikäteen? Tiesivätkö kaikki kiinnostuneet lähetyksestä?

Kuten videomarkkinoinnissakin, livetuotannon laadukkaaseen lopputulokseen pääsemiseksi vaaditaan kuitenkin ammattilaisen silmää, erinomaista teknistä osaamista ja kokemusta livetuotannosta. Jos laadusta ei haluta tinkiä mutta yrityksen omat resurssit eivät riitä teknisiin seikkoihin, on hyvä tukeutua ammattilaisen apuun. Sillä aikaa kun yritys keskittyy siihen mikä on tärkeää, eli oman viestin esilletuomiseen kameran edessä, Ajattoman uusi livestriimauspalvelu Livepäivä huolehtii kaikesta teknisestä puolesta onnistuneen livelähetyksen varmistamiseksi.

Mikä on Livepäivä?

Livepäivä on täyden palvelun livestriimauspalvelu, jota pyörittää tutut kasvot Ajattomalla ja Kipinä Filmsillä. Taskussamme on vankka kokemus (video)markkinoinnista, tarinallistamisesta sekä käsikirjoittamisesta, jolla varmistamme laadukkaan livetapahtuman tuotannon. Sen lisäksi meidän kanssa on huippua tehdä töitä – huonot vitsimme saavat kyllä rentoutumaan ja unohtamaan kameraa jännittämisen.

Palvelupakettimme koostuvat kolmesta osasta:

  1. Livepäivä on suuri kaupallinen spektaakkeli, jossa yritys pääsee todelliseen valokeilaan.
  2. Livepaneeli on keskustelumuotoinen livelähetys.
  3. Livehetki soveltuu pienemmille livetapahtumille, kuten webinaareille, keikoille ja yritysuutisille.

Kauttamme voi saada myös livelähetyksen lisämausteita, esimerkiksi esiintyvän artistin muodossa.

Varaa meiltä laadukas livestriimaus yrityksellesi. Ei haittaa, vaikka sinulla ei olisi valmiita ideoita – me autamme mielellämme.

Anne Keihäs
Markkinoinnin suunnittelija

Aiheeseen liittyvää

mainostoimisto referenssit

Jutellaanko vaikka heti?

ME OLEMME AINA VALMIINA KÄÄRIMÄÄN HIHAT!