Project Description

Miksi uutiskirjeen tilaajamäärä vähenee?

Ajaton Uutiset   •   Joulukuu 2020

Oletko lähettänyt mielenkiintoisia ja myyviä uutiskirjeitä, mutta kirje kirjeeltä tilaajia putoaa pois? Tätä ei kannata ottaa henkilökohtaisesti, sillä sähköpostilistan jatkuva vaihtuvuus on tyypillinen ja monelle sähköpostimarkkinoijalle hyvinkin tuttu tilanne.

Markkinoijan on kuitenkin hyvä tiedostaa erilaisia tilanteita, jotka johtavat lukijan eroamiseen sähköpostilistalta, ja mitä toimenpiteitä näille tilanteille voi tehdä.

Miksi uutiskirjeen tilaus perutaan?

  1. Vastaanottaja ei tilannut uutiskirjettä. Älä ikinä lähetä säännöllisiä uutiskirjeitä ilman vastaanottajan lupaa. Ne eivät ole miellyttäviä yllätyksiä, vaan voivat antaa haitallisen mielikuvan yrityksestä.
  2. Uutiskirje ei vastannut odotuksia. Kun tilaaja liittyy uutiskirjeen tilaajaksi, hän haluaa saada sähköpostia. Tilauksen peruminen kuitenkin kertoo siitä, että sisältö, lähettämistapa tai muoto ei jollain tavalla vastannut hänen odotuksiaan. Sähköpostilistalle liittymisen yhteydessä on hyvä saada tietoa uutiskirjeen sisällöistä, lähettämisen tiheydestä ja kuinka ne auttavat liittyjää. Jos tilaajalla on erilaiset odotukset, hän poistuu listalta.
  3. Vastaanottaja on eri asiakaspolussa. Jos asiakas on ollut yrityksesi asiakas jo vuosien ajan, hän ei halua sähköposteja, joissa vasta esitellään yrityksesi ja sen perustuotteita. Hän ei opi näistä viesteistä mitään uutta. Segmentoi uutiskirjeen tilaajat, ja lähetä heille uutiskirje asiakaspolun mukaisesti.
  4. Sähköpostia lähetetään liikaa. Valitettavasti ei ole olemassa maagista numeroa, kuinka paljon uutiskirjeitä kannattaa lähettää. Tämä selviää ainoastaan kokeilemalla.
  5. Uutiskirje on huonosti kirjoitettu tai rakennettu. Lähetä itsellesi testiviesti, ja varmista, että se toimii sekä mobiililla että tietokoneella. Muista myös oikolukea uutiskirje.
  6. Vastaanottaja ei koe hyötyvänsä kirjeistä. Tilaaja ei ole ainoastaan kiinnostunut yrityksestä, mutta haluaa myös hyötyä niistä jotain. Jos uutiskirjeet eivät anna tilaajalle mitään hyötyä, hän ei halua enää käyttää aikaansa kirjeiden lukemiseen.
  7. Otsikko on tylsä. Otsikon tulee sisältää viestin idea. Pelkkä ”[Yrityksen] uutiskirje kevät 2020” ei houkuta lukemaan, mikä johtaa tilauksen lopettamiseen – jos tilaaja edes avaa viestiä.
Miksi uutiskirjeen tilaaminen lopetetaan?

Sähköpostimarkkinoinnissa et voi miellyttää jokaista vastaanottajaa, mutta voit segmentoida uutiskirjeen tilaajat. Jaa tilaajat eri listoihin esimerkiksi asiakaspolun, kiinnostuksen kohteiden tai työnkuvan (B2B) mukaan. Näin pystyt pitämään uutiskirjeen sisällön aina relevanttina.

Tee paljon A/B-testausta. Seuraa, millainen vaikutus otsikoinnilla, viikonpäivällä, lähettämisen tiheydellä tai kirjeen sisällöllä on. Muista testata vain yhtä asiaa kerrallaan, jotta tiedät tarkkaan, millä testillä oli vaikutusta. Kun testin voittaja on selvillä, luodaan uusi testi voittajan rinnalle.

Miten saan tilaajat takaisin?

Älä lähetä sähköpostia, jossa pyydät palaamaan tilaajaksi. Sähköpostilistalta poistuminen tarkoittaa sitä, etteivät he halua vastaanottaa sinulta enää kirjeitä.

Kun olet tehnyt dataan pohjautuvia toimenpiteitä uutiskirjeen parantamiseksi, voit aloittaa listasi markkinointia uudelleen. Voit saavuttaa poistuneet tilaajat esimerkiksi kohdentamalla some-mainos juuri heihin tai mainostamalla uudistunutta uutiskirjettä verkkosivuillasi. Muista lisätä uutiskirjeen tilauksen yhteyteen selkeä informaatio, mitä kirjeet tulevat sisältämään ja kuinka usein niitä lähetetään.

Apua sähköpostimarkkinointiin?

Tekstintuotannon tiimimme hoitaa yrityksesi sähköpostimarkkinoinnin, tarvittaessa jopa kokonaan. Ota meihin yhteyttä!

Ota yhteyttä

Anne Keihäs
Markkinoinnin suunnittelija

Aiheeseen liittyvää

mainostoimisto referenssit

Jutellaanko vaikka heti?

ME OLEMME AINA VALMIINA KÄÄRIMÄÄN HIHAT!

Ota yhteyttä!