Project Description

Mitä on vaikuttaja­­markkinointi?

Ajaton Uutiset   •   Maaliskuu 2020

Vaikuttajamarkkinointi on nimensä mukaisesti vaikuttamisen keinoilla tehtävää markkinointia, jossa henkilö (vaikuttaja) mainostaa brändin tuotetta olemassa olevalle yleisölleen. Vaikuttaja on henkilö, joka pystyy vaikuttamaan seuraajiensa mielipiteisiin ja ostopäätöksiin omien suosittelujen pohjalta.

Markkinointitoimenpiteitä ovat esimerkiksi:

  • Sisällöntuotanto blogiin
  • Julkaisut sosiaalisessa mediassa
  • Videotuotanto
  • Livelähetykset
  • Brändin sosiaalisen median ”kaappaus”
  • Osallistuminen tuotekehitykseen
  • Esiintyminen tapahtumissa

Vaikuttajamarkkinoinnin suosio perustuu siihen, että me ihmiset haluamme ostaa muilta ihmisiltä, emme kasvottomilta yrityksiltä. Kuuntelemme läheisiämme ja idoleitamme, ja luotamme heidän mielipiteisiinsä. Siinä missä Internetin käyttäjinä olemme tottuneet tunnistamaan nopeasti mainokset ja ohittamaan ne, emme yleensä ohita luotettavan henkilön tekemää mainontaa.

Vaikuttajamarkkinointi on herättänyt paljon keskustelua muun muassa eettisyyden kannalta. Esimerkiksi Suomessa piilomainonta ei ole hyväksyttävää, joten vaikuttajamarkkinoinnissakin on käytävä selvästi ilmi, että julkaisu on mainos ja kuka mainostaja on. Sen lisäksi Instagram on estänyt kauneusleikkauksia käsittelevien vaikuttajamainosten näkymistä nuorille.

Erilaiset vaikuttajatyypit

Vaikuttajat jaetaan kolmeen kategoriaan seuraajamäärien mukaan.

Mikrovaikuttajalla on alle 1000 seuraajaa. Hän on seuraajilleen kuin kaveri, ja on heidän kanssaan vuorovaikutuksessa aktiivisimmin. Hänen julkaisuillaan on yleensä korkeampi sitoutumis- ja konversioaste. Mikrovaikuttaja on usein edullisin vaihtoehto ja tekee julkaisuja useista erilaisista aiheista.

Makrovaikuttajalla on alle 100 000 seuraajaa. Hänellä on laaja seuraajakunta, jolla on positiivinen vaikutus julkaisun näyttökertoihin. Hän toimii asiantuntijaroolissa alallaan, jolloin hänen suositteluilleen annetaan enemmän arvoa. Makrovaikuttaja on kokenut työskentelemään brändien kanssa.

Julkisuuden henkilöllä on suurin yleisö ja julkaisuilla on suurin kattavuus. Vaikuttajina he toimivat ammattimaisesti ja heillä on hyvää liiketajua vaikuttajamarkkinoinnin tekemiseen. He voivat auttaa brändiä tunnettavuuden kasvattamisessa.

vaikuttajamarkkinointi

Vaikuttaja­markkinoinnin toteutus

Mainonta aloitetaan yrityksen tarpeiden kartoittamisesta. Halutaanko brändille tunnettavuutta, kumppani uuden tuotteen lanseeraukseen tai myynnin kasvattamista verkkokauppaan? Kampanjalle valitaan mitattavat tavoitteet ja määritellään, mikä vaikuttajatyyppi on kampanjalle sopivin. Mitattavia tavoitteita ovat muun muassa myynti, julkaisuihin sitoutumiset, verkkosivuvierailut, yhteydenotot ja julkaisujen näyttökerrat.

Brändi etsii vaikuttajan, jonka yleisö vastaa kohderyhmää. Vaikka kallis kamera soveltuisikin tubettajan käyttöön, kyseisen vaikuttajan nuoret seuraajat eivät ole tavoiteltuja asiakkaita. Kamerabrändin on siis etsittävä valokuvausalan vaikuttaja, jonka yleisö kiinnostuu kamerasta ja on valmis tekemään oston.

Brändi kertoo vaikuttajalle kampanjan tavoitteista, odotuksista sekä visiosta markkinoinnin toteutukselle. Kanavat valitaan sen mukaan, missä brändin kohdeyleisö parhaiten tavoitetaan. Kampanjalle asetetaan myös aikataulu.

Kampanjasta kerätään tulokset, joita verrataan mitattavissa oleviin tavoitteisiin sekä mahdollisesti aiemmin toteutettuun vastaavaan kampanjaan. Tulokset kertovat suoraa dataa kampanjan onnistumisesta ja siitä, kannattaako kyseisen vaikuttajan kanssa tehdä yhteistyötä tulevaisuudessakin.

Haluatko tietää lisää?

Jos haluat nostetta yrityksellesi, ota yhteyttä! Mietimme kanssasi sopivat markkinoinnin keinot, ja olisiko esimerkiksi vaikuttajamarkkinoinnilla hyvää vaikutusta liiketoiminnallesi.

Ota yhteyttä

Anne Keihäs
Markkinoinnin suunnittelija

Aiheeseen liittyvää

mainostoimisto referenssit

Jutellaanko vaikka heti?

ME OLEMME AINA VALMIINA KÄÄRIMÄÄN HIHAT!

Ota yhteyttä!