Project Description

Somekanavien valinta yritykselle

Ajaton Uutiset   •   Tammikuu 2020

Sosiaalinen media on vakiinnuttanut paikkansa yritysmaailman yhtenä keskeisimpänä työkaluna. Se mahdollistaa asiakasviestinnän ja brändäyksen laajalla skaalalla aina tarkan kohdentamisen mainonnasta asiakaspalveluun ja asiakkaan ostopäätökseen saattamiseen. Uusia somekanavia nousee markkinoille kuitenkin kiihtyvää vauhtia, mikä aiheuttaa käyttäjien hajaantumista. Missä kanavissa sinun asiakkaasi liikkuvat?

Yrityksen ei kannata jalkautua kaikkiin somekanaviin, vaan tehdä valinta huolellisesti. Ennen valinnan tekemistä on hyvä pohtia:

  • Millaista kohdeyleisöä tavoittelet? Keitä he ovat ja millaista sisältöä he haluavat nähdä?
  • Kuinka monen yritysprofiilin ylläpitoon yrityksesi resurssit riittävät? Ylläpitoon kuuluu niin suunnitelman tekeminen, sisällöntuotanto, analytiikan seuraaminen kuin asiakaspalvelukin. Sama sisältö ei toimi samanlaisena kaikissa kanavissa, vaan saattaa vaatia erilaista formatointia.
  • Millaista sisältöä yrityksesi voi tuottaa ja mistä aiheista? Onko mahdollisuutta ottaa aktiivisesti kuvia tai videokuvaa? Onko yrityksellä blogia, jonka sisältöä halutaan jakaa somessa? Onko materiaali informatiivista tiedottamista tai kenties kulissien taakse kurkistamista?
  • Missä kanavissa kilpailijasi ovat? On hyvä katsoa, millaista huomiota kilpailijasi ovat keränneet eri kanavissa.

On myös hyvä pohtia, mitä tavoitteita sosiaalisen median mainonnalle asetetaan. Tykkääjien määrä ei ole myynnin kasvattamisen näkökulmasta hyvä tavoite. Sen sijaan sosiaalinen media taipuu muun muassa myynnin tai verkkosivuvierailijoiden määrän kasvattamiseen tai asiakaspalvelun tehostamiseen.

Sosiaalinen media on asiakaspalvelukanava

Kun yritys liittyy somekanavaan jossa on viestien lähettämisen mahdollisuus, se muuttuu yhdeksi asiakaspalvelun kanavaksi. Sosiaalinen media on juurikin sosiaalista, eikä pelkkä oman sisällön jakaminen riitä.

Suomalaiset kuluttajat ovat tottuneet ottamaan yhteyttä yrityksiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin kautta. Asiakkaiden kysymyksiin on hyvä vastata paikallisesti sen sijaan, että heidät ohjataan verkkosivujen yhteydenottolomakkeeseen tai annetaan asiakaspalvelun sähköposti.

Sosiaalisen median kanavat

Oheiseen listaan on valittu Suomen suosituimpia sosiaalisen median alustoja, jotka soveltuvat yrityksen ensimmäisiksi haltuun otettaviksi kanaviksi.

FACEBOOK

Facebook on sosiaalisen median kanavista tunnetuin ja sillä on Suomessa n. 2,6 miljoonaa käyttäjää. Yritysprofiilin avulla voidaan esittää helposti palvelut ja tuotteet, yhteystiedot ja aukioloajat sekä kertoa yrityksen tarinasta kattavasti. Tämän vuoksi osa pienyrittäjistä on korvannut verkkosivut kokonaan Facebook-yritysprofiililla.

Sisällöntuotanto: Facebookiin soveltuu niin tekstit, kuvat, linkkijaot kuin videotkin. Facebookissa voi tehdä myös kyselyjä sekä luoda tapahtumia ja ryhmiä. Julkaisuissa tavoitellaan sitoutumista (vuorovaikutusta julkaisuun, kuten tykkäykset ja kommentit).

Kohdentaminen: Nuorien (13-38-vuotiaiden) käyttäjien määrä on laskussa, mutta yli 45-vuotiaita käyttäjiä on tullut lisää. Nuoret ovat siirtyneet muiden somekanavien käyttäjäksi.

Mainostaminen: Hyvin kilpailtua. Mainostyökalu on kuitenkin laaja, ja esimerkiksi Facebook Pixelin avulla mainosten kohdistaminen onnistuu jopa omiin verkkosivuvierailijoihin.

INSTAGRAM

Instagram on Facebookin omistama kuvien jakopalvelu. Kanava perustuu visuaalisuuteen, jonka vuoksi se on erinomainen valinta mm. verkkokauppiaille. Instagramin (ja Facebookin) voi integroida omaan verkkokauppaan, jolloin tuotteita voi merkitä julkaisuihin. Kauppasovellusta kehitetään jatkuvasti, ja pian asiakkaat voivat tehdä verkkokauppaostokset poistumatta sovelluksesta.

Instagram on tarkoitettu mobiilikäyttöön, joten varmistathan, että ohjaat käyttäjiä mobiiliresponsiivisiin verkkosivuihin!

Sisällöntuotanto: Kuvia, joiden tyylissä on hyvä pitää sama linja. Instagramiin voi ladata myös lyhyitä videoita. Story-osioon voidaan luoda kuvia ja videoita, jotka näkyvät 24 tunnin ajan.

Kohdentaminen: Instagramissa on nuoria ja sukupuolijakauma kallistuu hiukan enemmän naisten puolelle.

Mainostaminen: Mainostaminen tapahtuu Facebookista käsin, ja sama mainos voidaan asettaa näkymään molemmissa kanavissa. Instagram on myös perinteinen vaikuttajamarkkinoinnin kanava.

LINKEDIN

Linkedin on erinomainen kanava B2B-markkinointiin, ja sen keskimääräisellä käyttäjällä on korkeakoulutausta. Linkedin tarjoaa hyvät mahdollisuudet verkostoitumiseen, rekrytointiin ja työnantajamielikuvan välittämiseen.

Sisällöntuotanto: Linkediniin voi jakaa linkkejä, kuvia ja videoita. Perinteisesti Linkedinistä löytyy hyvin asiapitoista, informatiivista tiedottamista.

Kohdentaminen: Linkedinistä tavoittaa B2B-asiakkaita sekä työnhakijoita.

Mainostaminen: Linkedinissä on tarkka mainostyökalu, jolla voidaan kohdentaa mainoksia esimerkiksi tietyille aloille ja ammattinimikkeille.

TWITTER

Twitter poikkeaa muista kanavista sen nopeasta rytmistä ja lyhyistä viesteistä (twiiteistä). Julkaisujen merkkiraja on 280 merkkiä ja se katoaa muun twiittitulvan alle noin 18 minuutissa. Twitter sopii nopeasti reagoivalle yritykselle, sillä asiakkaat antavat usein sen kautta julkista palautetta ja esittävät kysymyksiä.

Algoritmi suosii tilejä, jotka ovat vuorovaikutuksessa muiden tilien kanssa. Pelkästään oman sisällön jakamisesta rangaistaan vähemmällä näkyvyydellä.

Sisällöntuotanto: Twitterin julkaisuun voi upottaa videoita, kuvia tai lyhyen kyselyn. Yritys voi helposti jakaa (retwiitata) muiden julkaisuja omalle seinälle (kuten tyytyväisten asiakkaiden palautteita) ja osallistua keskusteluun.

Kohdentaminen: Twitterillä tavoitat niin B2B- kuin B2C-asiakkaitakin. Suurin ryhmä on aikuisia, jotka keskustelevat asiapitoisista sisällöistä.

Mainonta: Mainoksia voi kohdentaa muun muassa kiinnostuksen kohteiden, seurattujen käyttäjätilien ja tiettyjen avainsanojen perusteella. Mainontaa voi kohdistaa myös verkkosivuvierailijoille.

YOUTUBE

Tunnetuin videoalusta Youtube sopii yrityksille, joilla on esimerkiksi fyysinen tuote tai vaikuttava tarina. Youtube-videoita on helppo upottaa muiden somekanavien (kuten Twitter, Linkedin, Facebook) julkaisuihin. Jotkut yrityksistä pitävät Youtubea enemmän videoarkistona kuin aktiivisena sosiaalisen median kanavana.

Sisällöntuotanto: Videoita. Youtube-algoritmi palkitsee videoista, joita katsotaan pitkään ja joilla voidaan ohjata katsoja suoraan seuraavaan kiinnostavaan sisältöön. Youtuben katselijat haluavat nähdä taitavasti tehtyjä videoita, joten on hyvä panostaa videotuotannon laatuun.

Kohdentaminen: Youtuben aktiivisimmat käyttäjät ovat nuoria, mutta kanava voidaan hyvin kohdentaa kaiken ikäisille käyttäjille.

Mainonta: Youtube on Googlen omistama, joten mainonta tapahtuu Googlen kautta. Mainokset näkyvät videoiden alussa.

Muita kokeilemisen arvoisia somekanavia ovat muun muassa Tiktok, Snapchat, Pinterest, Jodel ja Reddit. Näissä kohderyhmä voi kuitenkin olla marginaalisesti pienempi, suomalaisia käyttäjiä vähän tai käyttäjät suhtautuvat melko kriittisesti mainoksiin. Mainostaminen on siis hyvä aloittaa ensin suuremmista somekanavista.

Mitä yritysprofiilin ylläpito vaatii?

Somekanavien valinnan jälkeen luodaan sisältöstrategia, jossa otetaan huomioon muun muassa:

  • Julkaisujen sisällöt ja tone of voice
  • Sisällöntuotannon resurssit
  • Tavoitteet
  • Julkaisutahti

Sisältöstrategiaa ei voi tehdä, ellei tunne kyseisen kanavan luonnetta ja kulmakiviä. On siis kannattavampaa ottaa kanavia hyvään haltuun yksi kerrallaan kuin rynnistää jokaiseen puolella osaamisella.

Profiilin ylläpitäminen on pitkäjänteistä työtä, ja vaatii välillä nopeaakin reagointia muutoksiin. Alkuun kuuluu paljon erilaisten sisältöjen kokeilua, ja sitä tukeakseen on kyettävä seuraamaan analytiikkaa.

Suurin osa somekanavista mahdollistaa sujuvan yhteistyön markkinointitoimistojen kanssa, joten yritys voi jakaa someprofiilin ylläpidon vastuuta luotettavan kumppanin kanssa osittain tai jopa kokonaan. Jos etsit yrityksellesi ammattitaitoista somekumppania, ota meihin yhteyttä. Autamme sinua somekanavien valinnassa, sisältöstrategiassa ja ylläpidossa. Palveluumme kuuluu somekanavien kokonaisvaltainen hallinta markkinointisuunnitelmasta julkaisujen tekoon ja analyyttiseen kuukausiraportointiin.

Ota yhteyttä

Anne Keihäs
Markkinoinnin suunnittelija

Aiheeseen liittyvää

mainostoimisto referenssit

Jutellaanko vaikka heti?

ME OLEMME AINA VALMIINA KÄÄRIMÄÄN HIHAT!

Ota yhteyttä!