Verkkosivuprojekti osa 3: Mitä tänne verkkosivuille kirjoitetaan?

Ajaton Uutiset   •   Tammikuu 2018

Hakkaako kursori tyhjää? Tässä blogipostauksessa heitellään muutamia vinkkejä siihen, millaista sisältöä sinne verkkosivuille voisi kirjoitella.

1. Ei tuputeta turhaa tietoa – palvellaan!
2. Annetaan niitä vastauksia, heti-ja-nyt.
3. Ollaan mielenkiintoisia. Ja elossa!

1. Ei tuputeta turhaa tietoa – palvellaan!

Vaikka itse tunnetkin liiketoimintasi, sen toimintaympäristön ja kilpailijat parhaiten, tulee verkkosivusisältöä luotaessa pitää mielessä nimenomaan se näkökulma, josta asiakkaasi sitä tarkkailee. Kuulostaa helpolta, mutta kokemuksemme mukaan asiakasnäkökulma saattaa oman sivusisällön kanssa jumpatessa usein unohtua tai sekoittua turhaan tietomassaan (omakehuun heh) tai asiakasnäkökulmasta sekavan rakenteen alle. Omalla osaamisella saa toki hifistellä, mutta tällöinkin pidä mielessä asiakasnäkökulma: kerro konkreettisesti, miten asiakas hyötyy osaamisestasi.

Mieti siis, mitä tietoa verkkosivuille kannattaa ylipäänsä kirjoittaa. Millaista tietoa asiakas olettaa sivulta löytävänsä? Usein tätä kannattaa kysyä joltakulta yrityksen ulkopuoliselta henkilöltä. Esimerkiksi me olemme loistavia asettautumaan ensikertalaisen uunon asemaan. Uunon asema on siinä mielessä merkittävä, että sen kautta voidaan simuloida, mitä potentiaalinen asiakas sivustollasi näkee, ja millaisiin mieleen juolahtaneisiin kysymyksiin hän olettaa tietoa löytävänsä.

2. Annetaan niitä vastauksia, heti-ja-nyt.

Verkkosivujen sisällön tulee antaa asiakkaalle vastauksia – ja nopeasti. Mikäli se ei sitä tee, turhautuu nykypäivän nettisurffailija eli asiakkaasi todella nopeasti. Google kuvailee erityisesti mobiililla tehtyyn tiedonhakuun liittyvää kriittistä vaihetta Micro Moment -hetkeksi. Se on hetki, jolloin asiakas haluaa saada vastauksen kysymykseensä. Hetkeen liittyy vahva impulsiivisuus ja matala kärsivällisyys: tieto halutaan äkkiä-heti-nyt. Se sivusto, joka tässä tehtävässä onnistuu, on usein erän voittaja.

Pidä asiakkaan kärsimättömyys mielessä jo sisältöä tuottaessasi. Mieti jo kirjoittaessasi, miten sisältö sijoittuu sivulle siten, että se on helposti skannattavissa ja pureskeltavissa. Käytätkö havainnollistamisessa apunasi bullet point -listaa, selventäviä alaotsikoita tai selvennätkö tarjoamaasi asiakaskokemusta esimerkiksi jakamalla kokemuksen prosessinomaisesti eri vaiheisiin?

3. Ollaan mielenkiintoisia. Ja elossa!

Aiemmassa blogikirjoituksessamme viittasimme jo siihen, että sivusto ei saa olla pelkkä staattinen käyntikortti. Pikemminkin sen tulee toimia oman pienen median lailla: tarjota mielenkiintoista ja päivittyvää sisältöä. Tyypilliset tavat luoda ajantasaista materiaalia ovat erilaiset uutiset ja blogipostaukset. Tuore ja kiinnostava sisältö uutis- tai blogimuodossa tuotettuna tarjoaa hakukoneille myös täysin erilaista tarttumapintaa sivustoosi.

Mikäli näiden formaattien työstäminen tuntuu liian haastavalta, harkitse sometiliesi linkittämistä sivuillesi ”social media wall” -tyyliin (juuuu, me oletetaan, että olet aktiivinen vähintäänkin somessa). Someseinä kokoaa yhteen näkymään tuoreimmat päivityksesi eri somekanavistasi ja vahvistaa sivusurffailijalle, että yrityksesi on elossa ja voi hyvin!

Ja sit vaan, kyytiä kursorille!

Mikäli jäit vielä kaipaamaan toimialakohtaista sparrailuapua, ota rohkeasti yhteyttä!
Ongelman myöntäminen – se on ensimmäinen askel kohti loistavaa sivusisältöä!

By |2018-05-18T12:20:19+00:00tammikuu 29th, 2018|Markkinoinnin suunnittelu, Verkkosivustot|